We ontvingen 52 zienswijzen. We gaan deze beantwoorden in een zienswijzennota.
Wat is een inpassingsplan?
Een inpassingsplan is een provinciaal bestemmingsplan. In dit inpassingsplan leggen we de gebruiks- en de bouwmogelijkheden vast. De ‘terinzagelegging van het ontwerp-inpassingsplan RegioExpres en bijbehorende stukken’ maakt hier onderdeel van uit.
Waar kunt u de stukken bekijken?
U kunt het ontwerp-inpassingsplan RegioExpres en alle bijbehorende stukken digitaal inzien op: de website www.ruimtelijkeplannen.nl, onder het nummer NL.IMRO.9925.IPRegioExpres-ont1
Wat gebeurt er verder?
Alle reacties (‘zienswijzen’) verwerken we in een zienswijzennota. Een zienswijze kan aanleiding geven tot aanpassing of verduidelijking van het plan of besluit. In de zienswijzennota wordt ook het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage meegenomen. Eventuele wijzigingen worden doorgevoerd in het inpassingsplan en de onderzoeken. .
Op dit moment is het niet mogelijk een harde datum te noemen voor het besluit van Provinciale Staten over het inpassingsplan.
Stikstofcompensatie
Bij de RegioExpres (spoorverdubbeling tussen Arnhem en Winterswijk) komt meer stikstof vrij dan wettelijk is toegestaan. Deze slaat neer op de omliggende natuurgebieden (Natura 2000-gebieden). Deze stikstofuitstoot moeten en gaan we compenseren.
Het openbaar vervoer in de regio Achterhoek-Rivierenland moest opnieuw worden aanbesteed. Arriva heeft deze aanbesteding gewonnen en blijft de komende jaren het openbaar vervoer in deze regio verzorgen. De komende jaren kopen zij nieuwe zero-emissiebussen. Dat zijn elektrische bussen zonder schadelijke uitlaatgassen. Ook worden er waterstofbussen ingezet die nu al in het vervoersgebied Achterhoek-Rivierenland rijden. Voor het buurtbusvervoer en reserveerRRReis worden nieuwe voertuigen gekocht. Deze voertuigen rijden op HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO wordt geproduceerd uit plantaardige oliën, afval en vetten. Het is daarmee een fossielvrije en hernieuwbare brandstof. De treinen van Arriva gaan ook op HVO100 rijden. Dit draagt bij aan het verminderen van de stikstofuitstoot.
Het vaststellen van het inpassingsplan is naar verwachting mogelijk in het eerste kwartaal van 2025.
Na deze besluitvorming leggen we het inpassingsplan opnieuw zes weken ter inzage. Wanneer u een reactie (‘zienswijze’) heeft ingediend, wordt u hiervan op de hoogte gesteld. In deze periode kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Meer informatie over het instellen van beroep volgt in de bekendmaking van het definitieve inpassingsplan.