Door Mark Boumans, voorzitter Achterhoek Board
Nog voordat je hebt bepaald of die ene baan voor jou echt iets is, heb je vaak al gekeken naar de reisafstand: is dit te doen vanaf mijn thuisadres? Andersom geldt hetzelfde. Zoekend op Funda bedenk je of het huis dat je op het oog hebt wel binnen een passende tijd van je werk ligt, of van school en andere voorzieningen. En het is vaak nog erger, want veel vacatures en woningen komen niet eens in beeld omdat je selectiecriteria, zoals de reisafstand, vooraf hebt ingesteld. Gevolg: een regio als de Achterhoek blijft voor werk- en woningzoekenden sneller buiten beeld. En dat is doodzonde.
Reisduur speelt een cruciale factor in de keuzes die we als inwoners maken voor wonen en werken. Investeren in bereikbaarheid is de belangrijkste sleutel naar succes om de groeiende krapte op de arbeidsmarkt en de nationale wooncrisis aan te pakken. Investeringen in de RegioExpres leiden tot een tijdswinst van 11 tot 13 minuten en met een betere aansluiting op de Randstad en de regio Arnhem-Nijmegen tot 20 minuten. 20 minuten die een grote bijdrage leveren aan de opgaven waar we in de Achterhoek en in heel Nederland voor staan.
Landelijke woningvraag
Op woongebied heeft de Achterhoek een grote plus met een zeer aantrekkelijk landschap en veel ruimte. De coronapandemie in Nederland heeft veel mensen laten inzien dat die plus een absolute meerwaarde kan zijn in hun leven. In veel beroepen is enkele dagen per week thuiswerken het nieuwe normaal – en met ruimere woningen en lagere woonlasten is de Achterhoek een van de aantrekkelijkste regio’s van Nederland geworden. De Achterhoek kan een belangrijke rol spelen in de snel groeiende woningvraag. Om de Achterhoek beter met de buitenwereld te verbinden, blijven investeringen in fysieke bereikbaarheid cruciaal. Zeker jongeren, starters op de arbeidsmarkt en werkzoekenden vanuit grote steden reizen veel met de trein. Hoeveel scheelt het al in beleving als je studerende dochter in het weekend thuiskomt in de Achterhoek en haar overstap- en reistijd zijn een halfuur korter. Dat maakt het leven nu prettiger en het vergroot de kans op terugkeer naar de Achterhoek.
Banen van de toekomst
Want dat we terugkeerders en nieuwe arbeidskrachten nodig hebben staat buiten kijf. En we hebben al deze mensen enorm veel te bieden. Niet zomaar werk: banen van de toekomst. Denk aan onze innovatieve maakindustrie, van 3D metaalprinten tot geavanceerde voedseltechnologie. Er ligt hier een scala aan mogelijkheden voor goed gekwalificeerde mensen die niet alleen aan hun eigen ontwikkeling willen werken, maar ook hun verantwoordelijkheid nemen voor het klimaat. Veel afstudeerders, jonge gezinnen hebben zich gevestigd in omliggende steden van de Achterhoek. Voor de verbindingen met Arnhem, Nijmegen en Enschede is de RegioExpres nu al de verbinding. Niet voor niets is het de drukste regionale spoorlijn van Nederland. Om inwoners in Oost-Nederland en over de grens in Duitsland het ideale maatwerk te bieden in hoe zij wonen en werken willen combineren, is de RegioExpres van enorme toegevoegde waarde. Voor wonen binnen en werken buiten de Achterhoek en andersom. Ook voor wonen én werken binnen de Achterhoek maakt de RegioExpres een wezenlijk verschil voor voorzieningen als onderwijs, cultuur en winkels.
Formatie
Voor het Rijk ligt investeren in de RegioExpres voor het oprapen, alle seinen staan op groen. Als er aan de formatietafel wordt gesproken over een nieuwe bestuurscultuur, dan betekent dit ook dat je de blik vanuit de Randstad naar heel Nederland verruimt. Dat je net zoveel waarde hecht aan investeren in het doortrekken van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn als aan het investeren in de drukste regionale spoorlijn van Nederland. Dat je opgaven integraal probeert aan te pakken. Investeren in regionale bereikbaarheid via de RegioExpres levert wat dat betreft de meest waardevolle 20 minuten van Nederland op, om landelijke opgaven op de woning- en arbeidsmarkt aan te pakken. En misschien zelfs om wat tijdwinst in het formatieproces te boeken.