Project

De provincie Gelderland blijft zich inzetten voor het verbeteren van de spoorverbinding Arnhem-Doetinchem-Winterswijk. Met ongeveer 21.000 reizigers per dag is het één van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland en de ruggengraat van het openbaar vervoer in de Achterhoek en Liemers. Het verbeteren van de spoorlijn zorgt voor een snelle, duurzame en robuuste verbinding tussen (Gelderse) regio’s voor een aantrekkelijkere woon- en leefomgeving. Dit doen we samen met ProRail en  gemeenten Montferland en Doetinchem.

Voor verbetering van de betrouwbaarheid van de treindienst en de overstaptijd op treinen richting de Randstad en Nijmegen is in 2019 het spoor tussen Zevenaar en Didam verdubbeld. Ook is de snelheid van de treinen tussen Zevenaar en Wehl verhoogd en fietsers- en voetgangerstunnel gerealiseerd ter vervanging van een overweg in Zevenaar.

Betere bereikbaarheid

De RegioExpres vergroot de bereikbaarheid van de Achterhoek met kortere reistijden van 13 tot 20 minuten en een betere aansluiting op intercity’s richting Nijmegen en de Randstad. De kwartierdienst tussen Arnhem en Doetinchem blijft bestaan. Reizigers uit de Liemers profiteren van meer zitplaatsen in de stoptreinen, doordat reizigers zich verdelen tussen RegioExpres en stoptreinen.

Dubbelspoor Didam – Doetinchem de Huet

Provincie Gelderland onderzoekt de mogelijkheid van een spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem De Huet. Dit maakt de komst van een RegioExpres mogelijk. De RegioExpres is een sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem en gaat vervolgens verder als stoptrein tussen Doetinchem en Winterswijk.

Voorkeursoplossing

Voor de RegioExpres moet het spoor verdubbeld worden van station Didam tot en met station Doetinchem De Huet. Voor verhoging van de veiligheid van weggebruikers op overwegen doen we onderzoek naar alle overwegen op het traject. We kijken in eerste instantie naar de veiligheid per overweg. We nemen kleine en gerichte maatregelen. Er worden geen tunnels gerealiseerd of overwegen afgesloten.